Tretten enkle måter å heale seg selv på

Foto: Athanasios Vryonis

Det er flott å gå til en healer. Men den viktigste jobben for å helbrede kropp og sinn gjør vi faktisk selv, hver eneste dag. Og jo mer vi gjør det som er bra for oss, jo bedre får vi det, uansett hvilket utgangspunkt vi har. Før du leser videre vil jeg minne om en ting; det handler ikke om å «følge reglene» eller oppskriften. Det handler om å kjenne etter hva som er riktig for deg og hvordan du kan ha det bedre som den du er – akkurat nå.



Nysgjerrighet
Nysgjerrigheten gjør oss oppmerksomme på verden utenfor oss selv, og lar oss glemme smerte, selvbevissthet og frykt, i hvert fall for en stund. I nysgjerrigheten ligger også leken, gleden og åpenheten, og gjennom den kan vi gi slipp på det som tynger oss og holder oss tilbake.

Sannhet
Å se virkeligheten i øynene kan være smertefullt, men er også veldig frigjørende. Enten det gjelder oss selv eller andre, gjør det godt å erkjenne hvordan ting virkelig er, uten forestillelse og unnvikelse. Enhver forandring starter et sted, og små øyeblikk av sannhet kan være det første steget på store forandringer i livet.

Stillhet
Når vi vakler i livet trenger vi å stoppe opp litt for å gjenvinne balansen. Ofte omgir vi oss med mye livsstøy for å unngå å ta tak i noe som gjør vondt. Det kan være i form av lyd og inntrykk, men også overdrevet aktivitetsnivå, følelser eller til og med engasjement. Å finne tilbake til stillheten, enten i naturen, i kunsten, i meditasjonen eller på hvilken som helst måte som fungerer for deg, gjør det lettere å lytte innover i oss selv og minne oss selv på hvem vi er og hva vi egentlig trenger.

Skjønnhet
Vi kan bli helt slått i bakken av en flott solnedgang, en nydelig rose, en fantastisk utsikt eller storheten i et kunstverk. Det gir oss en følelse av takknemlighet og kjærlighet til livet som berører oss dypt, mer enn ord kan forklare. Det å tillate seg selv å nyte disse øyeblikkene, å virkelig ta det inn og være i det, gjør veldig godt for både kropp og sjel.

Tårer
Å gråte er et fantastisk verktøy vi har for å rense oss selv fra alt som er vondt og vanskelig. Tårene løser kanskje ikke problemet, men hjelper oss å komme gjennom sorg, smerte og savn, og når tårene har vasket bort det vi ikke lenger trengte å bære på, er det litt lettere å gå videre, og ofte ser vi verden og oss selv litt klarere.

Latter
Å kunne le, ikke minst av seg selv, er nesten like forløsende som å gråte. Å le godt får oss til å slappe av, og å le sammen med andre skaper tilhørighet og samhold. Latteren ufarliggjør og renser lufen, men kan også brukes negativt. Le godt, på den gode måten, og kjenn hvordan livet forlenges!

Enkelhet
Vi fyller ofte opp tiden vår, hjemmet vårt og livet generelt med mye unødvendig ræl. Å leve enklere, er nesten alltid å leve bedre. Det å rydde klesskapet eller boden har ofte en deilig, rensende effekt. Å gi slipp på mennesker og situasjoner du vet ikke er bra for deg er enda bedre. Si til deg selv at du MÅ ingenting, til syvende og sist er det alltid et valg, selv om det ofte er vanskelige valg. Å velge bort noe du ikke trenger lenger, gjør livet enklere.

Å ta vare på kroppen
Det er nok her jeg svikter mest. Jeg sliter meg ut, jeg spiser mat jeg ikke trenger, jeg sover ikke nok, jeg lar ikke kroppen få beveges seg på en sunn og god måte, jeg forgifter meg med alkohol, forurensing og skadelig mat. Hadde jeg behandlet en gjest i huset på denne måten ville det vært en skandale! Men så synes jeg liksom ikke det er så farlig med min egen kropp. Men det er det selvsagt. Det å lytte til, erkjenne og virkelig ta inn over seg hva kroppen faktisk trenger er vanskelig for noen av oss. Enda vanskeligere er det å forandre inngrodde mønstre. Men når det er som vanskeligst er også potensialet størst.

Bryt reglene
«Istedenfor å tenke utenfor boksen, kvitt deg heller med boksen.» (Deepak Chopra). Vi har tradisjoner. Vi har politisk korrekthet. Vi har folkeskikk og alminnelig høflighet. Vi har «sånn er det bare». Vi har redselen for å såre våre nærmeste. Vi har skrevne og uskrevne regler rundt oss på alle kanter. Noen ganger må vi faktisk bryte dem for å komme videre. Ikke hodeløst og hensynsløst, men med innsikt og mot. Å tørre å stå for det vi er, kan være veldig, veldig givende, selv om det har sin pris.

Gi slipp på det perfekte
Perfeksjonismen er en farlig og troløs venn å omgi seg med, spesielt når den påvirker oss på alle områder i livet. Perfekt på jobben, perfekt forelder, perfekt utseende, perfekt bankkonto, perfekt CV osv osv. «Det beste er det godes verste fiende» sa Voltaire, og det synes jeg var godt sagt. Jaget på perfeksjonisme kan føre til en ødeleggende følelse av utilstrekkelighet og til og med skam, som igjen setter seg fast i både kropp og sjel. Sett heller pris på din egen framgang, din egen utholdenhet, dine egen kompleksitet, din egen dybde eller hva det nå er. Og dessuten, du er allerede perfekt i Guds øyne, det er jammen noe å tenke på.

Inspirasjon
Når punktene ovenfor ikke er mulige for meg, søker jeg inspirasjon. Noen ganger finner jeg også trøst i inspirasjonen, eller glede, eller overraskelse. Jeg finner den i bøkene, i naturen, hos gode venner, hos forbilder og i noen tilfeller faktisk hos meg selv! Du vet selv best hva som inspirerer deg. Oppsøk inspirasjonen og la den gjøre sin magi.

Bevissthet
Mye av det vi gjør gjør vi uten å tenke noe særlig over hvorfor. Noen ganger er det lurt å tenke gjennom det vi gjør og stille spørsmål ved våre egne handlinger, meninger og mønstre. Gi litt oppmerksomhet til de store spørsmålene: Hvorfor gjør jeg dette? Hvem er jeg? Hvordan har jeg det egentlig? Hva vil jeg? Hva gjør meg glad? Lytt til svarene.

Kjærlighet
«Men størst blant dem er kjærligheten.» (1 Kor. 13:13) Kjærligheten og lysets kraft er den største av alle. Like viktig som å elske andre, er det å elske oss selv. Å akseptere oss selv og være glad i, og glad for, oss selv. Når vi gjør det blir det også lettere å ta imot og gi kjærlighet til andre. Og ingenting i livet er vel bedre enn det? Uansett hvordan du ellers har det.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

En avslutning er en ny begynnelse

Stikkontakt